نیم نگاهی ونقدی بر سکولار ومذهب-!!
|
این نوشتار برای مقایسه این دو شکست که منجر به تحمیل عهدنامه های ترکمنچای و ورسای از سوی دولت های پیروز بر ایران و آلمان شدند و بویژه با هدف نگاهی بر تحولات فکری و فلسفی در میان نخبگان و اندیشمندان دو کشور، پس از بروز بحرانهایی که هر دو ملت را گرفتار خود ساختند، تنظیم شده است … |
|
معنويتي مناسب جامعه آنها بود که هماهنگ با تفکرات سکولاريستي حاکم بر دنياي غرب و عاری از پیشفرضهای متافیزیکی و اخلاقِ سنتی باشد، به همین دلیل نوع دیگری از معنویت پا به عرصهی وجود نهاد که میتوان از آن به معنویت سکولار تعبیر نمود. |
|
در اواسط قرن نوزدهم میلادی، جهان عرب با تأثیرات فرهنگی گسترده و کوبندهی غربی روبرو شد و سکولاریسم و اصطلاحات دیگر مرتبط با آن همچون نوگرایی (Modernity)، نوسازی (Modernization) و غربزدگی در بستر استعمار در جهان اسلام رایج شد. سکولاریسم، در مرحله اول در جهان عرب سه ویژگی آشکار داشت. |
|
افکار فرقه معتزله مبنی بر” حادث” ویا “قدم” قران بود ونخستین موج راسیونالیسم فلسفی بود. امادرقید مسایل مذهبی بود. احتجاجهای انها امیزهء است از مذهب وفلسفه همان چیزی که “کلام” نام گرفته است؛نظر پردازی های روابط کلام خدا و قدیم بودنش با قرآن (میگفتند قران کلام خداوند نیست … |
برچسبها:پايگاه رسمی جنبش سکولار دموکراسی ايران, تأثیر فلسفه ودانش یونان وروم باستان در اندیشهء دانشمندان ..., سکولاریسم در کشورهای عربی | ایران گلوبال, معنویّت دینی یا معنویّت سکولار؟ | پایگاه اطلاع رسانی اصلاح